
de Mircea Cărbunaru
Această primă parte a seriei Metropolis (n.r. – sunt două volume apărute deja la Editura BookForge, iar un al treilea aflat în pregătire) mi s-a părut una dintre cele mai bine scrise distopii ale unui autor român. Genul literar amintit presupune un factor declanşator, iar pentru autoarea Monica Ramirez acesta este activarea supervulcanului Yellowstone care declanşează o reacţie în lanţ, la scară globală, activând ceilalţi supervulcani. Tema nu este foarte prezentă la scriitorii americani, cu toate că trăiesc cu această bombă continentală sub picioare.
În cartea Monicăi Ramirez, supravieţuitori sunt doar cei aflaţi pe diferite nave, care s-au salvat miraculos din faţa dezastrului. De altfel, însuşi titlul, „Metropolis”, este denumirea unui vas de croazieră, mare cât un orăşel, devenit în urma cataclismului o arcă umană care luptă pentru supravieţuire prin fiecare pasager aflat la bord.
Monica Ramirez este, probabil, prima autoare română care se apropie curajos şi palpitant de tema distopică a supervulcanilor. Construcţia romanului este o dovadă de măiestrie scriitoricească fiindcă plasează greutatea ştiinţifică la început, asigurând ulterior un dozaj cumpătat al elementelor ştiinţifice, în favoarea unei poveşti ficţionale care captivează. Autoarea obţine acest efect şi printr-o frazare fluidă, vizuală, într-o succedare cinematografică. Senzaţia cititorului că se află în mijlocul unui cataclism nu dispare până la sfârşit tocmai datorită acestei înşiruiri alerte de evenimente scrise cu forţa unui autor matur. Pe de altă parte, oferă momente de respiro zugrăvind şi construind relaţii umane încărcate de sensibilitate. Cu toate că mediul apocaliptic fragilizează toate personajele din carte, ele nu îşi pierd umanitatea, dimpotrivă, luptă să şi-o păstreze. Vor reuşi?